Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2019

Σιμιγδαλένιος χαλβάς



Ίσως είναι το πιο εύκολο, και το πιο οικονομικό (να τα λέμε κι αυτά) γλυκό, που μπορεί κάποιος να φτιάξει σε ελάχιστη ώρα.
Δεν είναι άλλο από τον πατροπαράδοτο σιμιγδαλένιο χαλβά που η συνταγή του το μόνο που απαιτεί είναι να ξέρουμε να μετράμε μέχρι το τέσσερα. Είναι τόσο απλό που κανείς ποτέ δεν το ξεχνά, αλλά και τόσο νόστιμο που δε θέλει με τίποτα να το ξεχάσει.
Προσωπικά έχω πολλές μνήμες από τα παιδικά μου χρόνια που σχετίζονται με το χαλβά και όλες "νόστιμες".
Δε χρειάζονταν να "γεννήσει η γάτα μας", (έκφραση που λέμε στα μέρη μου και που γεννήθηκε για να δικαιολογήσει τη διάθεση για γλυκό, χωρίς στην ουσία να υπάρχει λόγος) για να στήσει η μαμά στα γρήγορα το σιμιγδαλένιο σκηνικό γιορτής.

Για να αρχίσουμε  να μετράμε όμως. 
Τα υλικά που χρειάζονται είναι: 

1 φλιτζάνι ελαιόλαδο 
2 φλιτζάνια σιμιγδάλι χοντρό 
3 φλιτζάνια ζάχαρη 
4 φλιτζάνια νερό
Όταν γεμίζω τα φλιτζάνια, "κλέβω" λίγο από το λάδι και τη ζάχαρη. Φροντίζω δηλαδή να μην είναι τελείως γεμάτα τα δικά τους.


Μπορείτε επίσης, αν θέλετε, να προσθέσετε ξηρούς καρπούς και αρώματα. Κανέλα, βανίλια, πορτοκάλι ή λεμόνι, σίγουρα του πάνε πολύ, αλλά προσωπικά τον προτιμώ σκέτο!

Έχω ένα κουσούρι βλέπετε. Αν μια γεύση μου αρέσει πολύ, αρνούμαι να τη "σκεπάσω". Την προτιμώ ατόφια!
Αλλά αυτό είναι δικό μου κουσούρι, κι ενώ εγώ παραμένω κολλημένη στην απλή εκδοχή ο ίδιος ο χαλβάς μόνο στο διάστημα που δεν έχει πάει ακόμα με όσα του προσθέτουν.

Εκτέλεση (με προσοχή!!!)

Ρίχνουμε σε μια κατσαρόλα το λάδι και το σιμιγδάλι και καβουρντίζουμε ανακατεύοντας διαρκώς με μια ξύλινη κουτάλα, ενώ έχουμε βάλει σε ένα κατσαρολάκι το νερό με τη ζάχαρη. Δε θέλουμε να γίνει σιρόπι, μόνο να λιώσει η ζάχαρη. 
Ανάλογα τώρα το χρόνο του καβουρντίσματος ο χαλβάς μας θα πάρει και το χρώμα του. Προσέχουμε να μην τον κάψουμε, αλλά να μην είναι και άψητος.
Όταν φτάσει στο επιθυμητό σημείο τραβάμε από τη φωτιά για να ρίξουμε το νερό με μεγάλη προσοχή, γιατί θα δείτε την κατσαρόλα να μεταμορφώνεται σε ηφαίστειο και το σιμιγδάλι σε λάβα. Και μιλάω κυριολεκτικά. 
Χαμηλώνουμε τη φωτιά και ξαναβάζουμε την κατσαρόλα στο μάτι ανακατεύοντας συνέχεια μέχρι να πήξει. 

Μπορούμε επίσης, ειδικά αν βαριόμαστε να πλένουμε μετά δυο κατσαρόλες, να μη λιώσουμε χώρια τη ζάχαρη, αλλά να την προσθέσουμε στην πρώτη κατσαρόλα όπου έχει ήδη καβουρντιστεί το σιμιγδάλι και στη συνέχεια, αφού πάρουμε όλα τα μέτρα που απαιτούνται για την ασφάλειά μας (τραβάμε την κατσαρόλα από τη φωτιά κ.λ.π.), ρίχνουμε το νερό και ανακατεύουμε συνεχώς.

Όταν είναι έτοιμος τον αφήνουμε να κρυώσει και μετά τον βάζουμε σε μια μεγάλη φόρμα, ή σε φορμάκια. Ή ακολουθούμε μέχρι τέλους τον πατροπαράδοτο τρόπο και φορμάρουμε τα κομμάτια μας με ένα απλό κουτάλι.  

Πρέπει να πω όμως ότι υπήρχαν από παλιά πολλές και διαφορετικές συνταγές. Δεν τα ανακάλυψε όλα ο σύγχρονος "ζαχαροπλάστης". 
Ανάλογα την περιοχή, ο χαλβάς άλλαζε συστατικά, με το σιμιγδάλι να παραμένει η σταθερά του,  αν και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα κι αυτό έδινε τη θέση του στο αλεύρι, αλλά αυτός είναι ο λεγόμενος αλευρίσιος χαλβάς.

Εδώ θα παραμείνουμε στο σιμιγδάλι και θα πάμε μια βόλτα από της Λωξάντρας* για να ρίξουμε μια ματιά στη δική της συνταγή που καθόλου νηστίσιμη δεν ήταν.

"Έτσι κι έτσι ώρα ήτανε πια να κατέβει να ψήσει το χαλβά. Από νωρίς είχε βάλει τον Ταρνανά να ξεφλουδίσει τα μύγδαλα και να χλιάνει το γάλα.
-Άντε τώρα, είπε μπαίνοντας στην κουζίνα. Μη στέκεσαι και χάσκεις. Εσύ βάλε τον τέντζερε με το βούτυρο στη φωτιά και άρχισε να καβουρντίζεις το σιμιγδάλι."

*Απόσπασμα από τη "Λωξάντρα" της Μαρίας Ιορδανίδου

Εδώ που τα λέμε, ο χαλβάς μοιάζει αρκετά με τη ζωή.
Έχει γλύκα, μα κρύβει και κινδύνους που αν τους ξεπεράσουμε θα μας μείνει η γλύκα! 

Και μπορεί η βασιλοπούλα* να ήθελε να φτιάξει το ιδανικό της ταίρι, τον Σιμιγδαλένιο της, εμείς όμως μπορούμε ανά πάσα στιγμή και με λιγότερα υλικά να φτιάξουμε το γλυκό!

"Να πάτε να μου φέρετε μύγδαλα ένα τσουβάλι
ένα τσουβάλι ζάχαρη, δυο οκάδες σιμιγδάλι,
κανέλα, αρμπαρόριζα κι ένα χρυσό κουτάλι.
Τη σκούφια, την ποδίτσα μου κι ένα ασημί τσουκάλι."

*Απόσπασμα από τον "Σιμιγδαλένιο" του Αλέξανδρου Αδαμόπουλου

25 σχόλια:

  1. Τον λατρεύω το σιμιγδαλένιο χαλβά κι εγώ έχω μνημες από τη μαμά που όμως έφτιαχνε αυτό το γλυκό τις περιόδους νηστείας, Τώρα που μου τον θύμισες πάω να τον φτιάξω κι εγώ αλλά με μπόλικη κανέλα επάνω
    Φιλί γλυκό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μαρία μου, αγαπημένο γλυκό! Το φτιάχνω συχνά, συγκεκριμένα κι εχθές το είχα! Για εμένα που έχω θέμα και επιλέγω νηστίσιμα γλυκά είναι η τέλεια επιλογή!
    Φιλάκια πολλά και γλυκά σαν τον χαλβά σου! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τέτοια ώρα τέτοια λόγια Μαρία μου.
    Μου άνοιξες την όρεξη και θα σηκωθώ πρωί πρωί να τον φτιάξω.
    Κάθε που καβουρντίζω το σιμιγδάλι θυμάμαι την πρώτη φορά.
    Μου είχαν πει να γίνει το χρώμα του σαν την κορα του ψωμιου.
    Έβαλα κι εγώ το ψωμί δίπλα στην κατσαρόλα κι ανακάτευα και σύγκρινα.😂
    Μόνο που το ψωμί μου ήταν αρκετά μαύρο και όπως καταλαβαίνεις κι ο χαλβάς πήρε το ανάλογο χρώμα 🤣🤣🤣
    Τον φάγαμε όμως στο τσαφ τον πρόλαβα κσι δεν τον έκαψα 😂😂😂😂😂😂
    Μιλάμε τώρα για μαθήτρια Λυκείου .
    Να είσαι καλά που μας τον θύμισες.
    Καλο ξημέρωμα και φιλάκια .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο τη λάτρεψα αυτή την ιστορία!
      Από την πρώτη φορά που την είχες αναφέρει, στου κουμπάρου Μάλερ ήταν θαρρώ, τότε με τα μένα τόουστ!
      😁😁😁

      Διαγραφή
    2. Είναι πραγματικά απίστευτη ιστορία, αλλά αν δεν καεί, μια χαρά τρώγεται και πιο σκούρος!
      Φιλιά πολλά και στις δύο!

      Διαγραφή
  4. Χα..χα.. Μαρία μου τι να πουμε για τον σιμιγδαλενιο χαλβα ..που ειναι το ωραιότερο και απλουστερο γλυκακι απο τα παλια χρονια..στην μικρά Ασια απο εκει που ηρθαν οι προσφυγες και απο αυτες ηταν και η πεθερα μου τότε που δεν ειχαν ανακαλύψει ακομα το σιμιγδαλι τον εκαναν με αλευρι..και επειδή ηταν απο την παλια Αλικαρνασσο (μπουντρούμ ) στα τουρκικα..οταν ανακαλυψαν το σιμιγδαλι..τον εκανα με αυτό ...ομως ο παραδοσιακος τους χαλβας με το αλευρι..τον ελεγαν Μπουντρουμιανό..ακομα υπαρχουν γυναικες που κρταν αυτην την παραδοση απο τα μερη τους ..οχι βεβαια οι ιδιες αλλα τα οι κόρες τους.. οταν κανουν βραδυες με γευσεις βαπο τις χαμενες πατριδες...
    Αυτα μου θυμησε ο χαλβας σου αποψε...εγω κανω και ενα καλοκαιρινο βραστό.
    Να εχεις ενα γλυκο ξημερωμα σαν τον χαλβα σου.. φιλακιααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάρα πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά!
      Με αλεύρι εξακολουθούν τον φτιάχνουν ακόμα σε αρκετές περιοχές.
      Έχω φάει, έφτιαχνε μια θεία μου αλευρίσιο και απ' ότι θυμάμαι μου είχε αρέσει πολύ!
      Θα περιμένουμε να μας μάθεις να φτιάχνουμε τον βραστό σου!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  5. Τον αγαπώ, τον αγαπώ, τον αγαπώ...επιλογη στις νηστισιμες χαρές μα και στις απώλειες. Άλλοτε με σταφίδα, άλλοτε με καρύδια ή σκεπασμένος με σοκολάτα υγείας ανάλογα με τον καλεσμένο!
    Αυτός ειν' η αιτια που δεν λείπει ποτέ το σιμιγδάλι από το σπίτι.
    Τι όμορφα μου μοσχοβολησες το πρωινο.
    Καλή αυγή Μαράκι μου και να 'ναι η μέρα σου γλυκιά σαν τον χαλβά σου ❤️

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Να είχα λίγο τώρα με τον καφέ μου :)
    Καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι, ε; Απλό;

    Μου είχαν πει κάποτε το μαγικό 1-2-3-4 της συνταγής διαφημίζοντας επίσης την απλότητά της. Ήταν η εποχή που η μαγειρική μου ημιμάθεια είχε το θράσος να νομίζει ότι κατέχει. Και έπιασα μια μέρα να τον κάνω. 1-2-3-4. Οκ. Αλλά τι ακριβώς το ένα, τι το δύο, τι το τρία; Για το μόνο που ήμουν κάπως σίγουρος ήταν το 4, το νερό. Τελικά έκανα ευτυχισμένο τον μπακάλη της γειτονιάς μου αγοράζοντας και ξαναγοράζοντας σιμιγδάλι, καθώς οι συνδυασμοί δε μου έβγαιναν και ντρεπόμουνα να ξαναρωτήσω αυτούς που μου είχαν δώσει την απλή συνταγή. (Εμ, πού ήταν και το google εκείνα τα χρόνια;;)

    Αλλά, Μαρία, γλυκισματάκι σούπερ! Όπως κι η παρουσίασή σου, άλλωστε, που πια αποτελεί εχέγγυο ότι ο επόμενός μου χαλβάς θα τρώγεται!

    Πολλά φιλιά, σιμιγδαλένια :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, εντάξει είπαμε είναι απλός, αλλά έπρεπε να ρωτήσεις. Είπαμε 1-2-3-4, αλλά αν ξεχάσουμε που αντιστοιχεί το καθένα, το πράγμα δυσκολεύει, για να μην πω γίνεται γρίφος!
      Σε ευχαριστώ πολύ!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  8. Μου αρέσει παρα πολύ το μικρασιατικο αυτο έδεσμα! Φτιάχνω κι εγώ μερικες φορές κι ευτυχώς πάντα το πετυχαίνω. Κο εγω σκετον τον προτιμώ. Χωρίς πορτοκάλι κλπ. Φιλάκια πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είχα πάει σούπερ μάρκετ χθες και ήμουν έτοιμη να πάρω σιμιγδάλι για να κάνω χαλβά, γιατί τον σκεφτόμουν έντονα.
    Αντιστάθηκα και δεν πήρα.
    Τζάμπα αντιστασιακή!
    Το βράδυ, πηγαίνοντας στη δουλειά, θα μπω να πάρω.
    Βλέπεις κι αυτό το σούπερ μάρκετ είναι στον δρόμο για την εφημερίδα!
    Και θα είναι η πρώτη φορά που θα φάω γλυκό και θα φταις εσύ Μεμαρία!
    Διότι με ξεσήκωσες!
    Κίσιζ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Είναι από τα γλυκά που μου αρέσουν πάρα πολύ,
    και δεν κατάφερα ποτέ να το φτιάξω της προκοπής!
    Ξέρω όμως να το καταναλώνω με μεγάλη επιτυχία :))
    Οι φωτογραφίες σου Μαράκι, όπως πάντα λαχταριστές! ✿

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Λατρεμένος ο χαλβάς και μάλιστα σιμιγδαλένιος ! και δυστυχώς έχω να φάω πάρα μα πάρα πολύ καιρό Μαρία και όλα αυτά τα παραδοσιακά γλυκά μου λείπουν. Άντε βρε Μαρία και μας άνοιξες την όρεξη κορίτσι μου.
    Τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπημένο γλυκό του αντρούλλη μου
    τωρά που μου τον εθύμισες , να του το κάμω κάποια μέρα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ωραίος ο χαλβάς, αλλά κι αυτή η φωτογραφική σου προσέγγιση ρε Μαράκι, είναι δυο φορές σιμιγδαλένια και παραμυθένια! Και τα αποσπάσματα που έβαλες "δένουν" τέλεια με τη συνταγή σου.
    Δηλαδή, και αυγά βραστά να μας δείξεις, θα τα κάνεις "σταρ" μέσα απ' το φακό σου.
    Καλό μήνα Μαρία μου! Γλυκός και γεμάτος σερμπέτια να είναι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πολυαγαπημένο γλύκισμα, γρήγορο, εύκολο, οικονομικό! Κι αυτός ο συνδυασμός σιμιγδαλιού και κανέλας... απλά θεϊκός!! Αν, δε, προσθέσεις και μια δόση... παραμυθιού, το αποτέλεσμα εγγυημένα μαγεύει! Καλό μήνα, Μαρία μου! Γεμάτος γλύκα και παραμυθένια μαγεία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το μοσχοβολιστό σπιτικό γλυκάκι που έχει γλυκάνει γενιές και γενιές.....η μαμά μου ήτανε δεξιοτέχνης...τον σκάρωνε στο τσακ μπάμ, τον έβαζε στην ειδική φόρμα και τον προσέφερε πασπαλισμένο με κανέλλα...σε κάθε περίσταση...η γειτόνισσά της όμως με καταβολές πολίτικες, τον έφτιαχνε με τον ίδιο τρόπο αλλά με τα εξής υλικα : Υλικά γιά πολίτικο χαλβά με βούτυρο και γάλα
    2 φλιτζάνια σιμιγδάλι χοντρό
    1 φλιτζάνι βούτυρο γάλακτος
    4 φλιτζάνια γάλα
    2½ φλιτζάνια ζάχαρη
    Για γαρνίρισμα
    κουκουνάρια
    αμύγδαλα ασπρισμένα και καβουρδισμένα ή φιστίκια Αιγίνης
    κανέλα

    Ας είναι αναπαυμένες και οι δύο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σαν τη Λωξάντρα!
      Στο απόσπασμα που έβαλα δεν αναφέρει όλα τα υλικά, γι΄αυτό σε ευχαριστώ πολύ που μας δίνεις ολοκληρωμένη τη συνταγή!

      Διαγραφή
  16. Αγαπώ τον σιμιγδαλένιο χαλβά, Μαρία μου. Τον φτιάχνει συχνά η μητέρα μου. Καλό μήνα, φίλη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. 🌹Φοβερος αγαπημενος χαλβας!!!!!!!!Τον φτιαχνουμε συχνα και εμεις στο σπιτι (η μητερα μου)Καλο μηνα να εχεις με υγεια🌹

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σας ευχαριστώ πολύ για τα υπέροχα σχόλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή