Κυριακή 22 Απριλίου 2018

Γινάτι. Ο σοφός της λίμνης, Γιάννης Καλπούζος

"Το στοίχημα της ζωής είναι να την απλώσεις στις κορφές του ήλιου"


Ο Γιάννης Καλπούζος γράφει για τα Γιάννενα, μπαίνει στο καραβούλι για να  διασχίσει τη λίμνη και αναλύει το γινάτι σε ένα μυθιστόρημα γεμάτο ιστορία.

"Το "ίνα τι" γέννησε τον όρο γινάτι κι ας λένε πως προέρχεται από το αραβικό "ενάντ" και το οθωμανικό "ινάντ". Εκεί κρέμεται ολάκερη η σοφία και η ομορφιά της ύπαρξής μας, στο "ίνα τι", για ποιον λόγο. Ανακάλυψέ τον, βρες την ουσία." 

Ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου, ο Ζώτος, διαφεντεύεται απ΄ το γινάτι από τότε που άφησε το χωριό του για να πάει στα Γιάννενα το 1917.
Γύρω από τον Ζώτο, ένα πλήθος ανθρώπων, που ο καθένας τους επηρεάζει τη ζωή του με διαφορετικό τρόπο, και όλοι μαζί γίνονται αφορμή για να γνωρίσουμε καλύτερα μια εποχή που μοιάζει μακρινή, αφού ο συγγραφέας πατάει γερά πάνω στα ιστορικά γεγονότα και δημιουργεί έχοντάς τα πάντα ως πρώτο υλικό.
Η αφήγηση ξεκινά το 1917, την περίοδο της ιταλικής κατοχής των Ιωαννίνων. 
Η πρώτη απόπειρα δημιουργίας Βλάχικου Πριγκιπάτου στην Πίνδο, η εξόρυξη πετρελαίου στην Δραγοψά, η εκστρατεία στη Μικρά Ασία, η προσφυγιά Μικρασιατών και Ποντίων, καθώς κι εκείνη των Τουρκογιαννιωτών, ο διχασμός σε βενιζελικούς και αντιβενιζελικούς, η μάστιγα της ληστοκρατίας στην Ήπειρο, αλλά και όλα όσα συνέβησαν μέχρι και την πρώτη δεκαετία του Μεσοπολέμου είναι η βάση που πάνω του στηρίχτηκε το μυθιστόρημα. 



Σε μια πατρίδα που συνυπάρχουν ή συγκρούονται  διαφορετικοί κόσμοι, θρησκείες και γλώσσες, στα Γιάννενα την πόλη των θρύλων, με τη λίμνη να πρωταγωνιστεί όχι μόνο στο εξώφυλλο του βιβλίου, μα και στην ιστορία, ο Ζώτος παλεύει να σταθεί στα πόδια του.
Τα γεγονότα που τον ώθησαν να φτάσει εκεί, παραμένουν ανοικτή πληγή μέσα του, ακόμα και όταν όλα δείχνουν ότι η ζωή του αρχίζει να μπαίνει σε μια σειρά.
Θα γνωρίσει πολλούς ανθρώπους, φίλους που θα του σταθούν, αλλά κι εχθρούς που θα επιχειρήσουν ως και την εξόντωσή του.
Τα σημαντικότερα όμως πρόσωπα, εκείνα που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη ζωή του, είναι δύο.
Ο αινιγματικός βαρκάρης που γνωρίζει σχεδόν με το που φτάνει στην πόλη και η Χαβαή. 
Ο σιορ Δονάτος, ο βαρκάρης, είναι εκείνος που τον προτρέπει να ριχτεί στη ζωή, να μπει στη φωτιά και να χορέψει, όπως του λέει χαρακτηριστικά.
Μέσα από τον σιορ Δονάτο ο συγγραφέας αναλύει και διαχωρίζει τις δυο όψεις που έχει το γινάτι, την καλή, εκείνη δηλαδή τη δημιουργική που σε σπρώχνει να κάνεις πράγματα, μα και την άσχημη που μόνο σε κακό καταλήγει. 

Με τη Χαβαή φαινομενικά τον χωρίζουν πολλά με κυριότερο τη θρησκεία, αλλά θα τους ενώσει μια μεγάλη αγάπη και μια σχέση που θα περάσει από πολλές δυσκολίες.

Μέσα από τα σημαντικά γεγονότα της εποχής, αλλά και τον καθημερινό μικρόκοσμο που δίνει ζωή στην πόλη, στήνεται ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα που μιλάει για όλα, για την αγάπη και τον έρωτα, την εκδίκηση, τον πόνο, τον πόλεμο, την προσφυγιά, για το καλό και το κακό που κρύβεται μέσα στους ανθρώπους. 
Το πολυφυλετικό περιβάλλον της εποχής, που συνθέτουν Έλληνες, Τούρκοι, Εβραίοι, αλλά και οι ιδιαίτερες πολιτισμικές ομάδες των Ελλήνων, δίνει αφορμή στον συγγραφέα να διαπραγματευτεί και το μεγάλο ζήτημα για το ποια είναι τελικά η ταυτότητα του Έλληνα.

Με τη λίμνη και το νησάκι της να κυριαρχούν στο φόντο, το σκηνικό μοιάζει  σχεδόν παραμυθένιο κι ας μην είναι πάντα ονειρικό.
Γιατί αυτό το μυθιστόρημα δεν το διαβάζεις απλά. 
Μπαίνεις μέσα του και το ζεις σελίδα τη σελίδα, καθώς μεταφέρεσαι στη δύσκολη εποχή που περιγράφει, σε έναν τόπο τόσο όμορφο, όσο και πληγωμένο.
"Μου μιλούν τα νερά, μου μιλά η λίμνη...

...Τούτη τη λεκάνη, εξόν απ' τις εκατόν εξήντα πηγές, τη γιόμισαν και τα δάκρυα των ανθρώπων. Άμα τη θωρείς με τέτοια μάτια, αλλιώς μπήγεις τα κουπιά. Γιατί δεν τα βυθίζεις στο νερό, αλλά στις ψυχές που έκλαψαν στις όχθες της και τη στοίχειωσαν με τις χαμένες τους ελπίδες. Ορφανά όνειρα έχει για νερά."


Συγγραφέας: Γιάννης Καλπούζος

Εκδόσεις: Ψυχογιός

Ημ. Έκδοσης : 22/03/2018

Σελίδες : 576

28 σχόλια:

  1. Ωωω! Είμαι σίγουρη πως θα μου αρέσει πολύ αυτό το βιβλίο! Θα φροντίσω να το βρώ και να το διαβάσω! Νά'σαι καλά, Μαρία μου, που μας το παρουσίασες τόσο όμορφα!!
    Φιλιά και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ είμαι σίγουρη ότι θα σου αρέσει!
      Σε ευχαριστώ πολύ Μαριάννα μου!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα Μαρία μου
    Είμαι ενθουσιασμένη με αυτόν τον συγγραφέα

    Σε φιλώ πολύ ♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χαιρεται Μαρια μου....
    Φαινεται ενδιαφερον και ως βιβλιο και ως ιστορια και αυτο οφειλεται στην ομορφη παρουσιαση που μας χαρισες.
    Με την πρωτη ευκαιρια θα το διαβασω!!!
    Φιλια και καλη εβδομαδα σου ευχομαι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον και εξαιρετικά καλογραμμένο...είμαι σίγουρη ότι θα το απολαύσεις!
      Σε ευχαριστώ πάρα πολύ!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα Μαρια μου!
    Πολυ όμορφη η παρουσίαση του βιβλίου που έκανες!
    Ακούγεται πολυ ενδιαφέρον! Θα ψάξω να το βρω!
    Καλη εβδομαδα!!Πολλα φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ!
      Είναι εξαιρετικό βιβλίο και είμαι σίγουρη ότι θα το αγαπήσεις!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  5. Μου είχε αρέσει ιδιαίτερα το βιβλίο του, "Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου" και, κρίνοντας από την παρουσίασή σου, θα μου αρέσει και αυτό!

    Καλή... διαβαστερή εβδομάδα, Μαρία μου!
    Φιλάκια πολλά! 💕

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι σίγουρη ότι θα σου αρέσει!
      Εγώ με τη σειρά μου βάζω στα "προσεχώς" τη "Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου"!
      Φιλιά πολλά!! 💕

      Διαγραφή
  6. Λοιπόν δεν έχω διαβάσει καθόλου Καλπούζο,
    έχω ακούσει όμως τα καλύτερα -όπως κι εδώ
    από εσένα, καλή ώρα- οπότε λέω να τον βάλω
    στα προσεχώς, αν και με, πάνω από 20 βιβλία
    να με περιμένουν ήδη, άντε να δω τι θα προλάβω
    να πρωτοδιαβάσω! Άσχετο, αλλά μόλις προχθές πήρα
    τη "γυναίκα στο παράθυρο", και διάβασα πολύ καλές
    κριτικές. Εσύ το 'χεις διαβάσει; Σε φιλώ Μαράκι ✿

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έβαλα κι εγώ παραπάνω στα προσεχώς τη "Σέρρα - Η ψυχή του Πόντου"...και όχι μόνο, αφού ούτε εγώ είχα διαβάσει Καλπούζο και με γοήτευσε αυτή η πρώτη επαφή!
      Θα περιμένω τη γνώμη σου για τη "γυναίκα στο παράθυρο", γιατί δεν το έχω διαβάσει ακόμα!
      Φιλιά πολλά!!

      Διαγραφή
  7. Βιβλιοπαρουσίασης συνέχεια Μαρία μου....!
    με τον όμορφο λόγο και το δικό σου μοναδικο τρόπο που σε παρακινεί να αγκαλιάσεις άμεσα το βιβλίο.
    Ένα ακόμα ευχαριστώ μαζί με τις ευχές μου για καλή βδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Aπ' τα μικρά αποσπάσματα και μόνο, φαίνεται η δυναμική του. Με την παρουσίασή σου το αναδεικνύεις περισσότερο και μας βάζεις στη διαδικασία πλέον, να κρατάμε λίστα υποψηφίων για ανάγνωση βιβλίων.
    Πολύ καλή εβδομάδα να έχεις Μαράκι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα,
    Συνδυάζω το "ίνα τι" της αρχής και το πολύ όμορφο απόσπασμα του τέλους της ανάρτησης για τα νερά της λίμνης, τα γεμάτα ορφανά όνειρα. Συνειρμικά πηγαίνω στη Μεγάλη Παρασκευή, τότε που στη Ζάκυνθο δεσπόζει το "Ίνα τι", ίνα τι εφρύαξαν έθνη και λαοί εμελέτησαν καινά, που ψάλλεται, παίζεται από τις μπάντες, συνοδεύει την αποκαθήλωση και τον επιτάφιο θρήνο.
    Μπορεί να φαίνεται άσχετο, δένει, όμως, ακριβώς με το απόσπασμα του Καλπούζου στο πεδίο του ανθρώπινου δράματος, των ανθρώπινων προσδοκιών, ονείρων, αγώνων, της ανθρώπινης εντέλει ζωής.
    (Εδώ μια γεύση από το "ίνα τι": https://www.youtube.com/watch?v=EcEq2pdsrfg - κι ας μην είναι καλό το βίντεο)

    Το βιβλίο ήθελα και τώρα θέλω περισσότερο να το διαβάσω. Ωραία παρουσίαση.

    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια, για τον συνειρμό, που μόνο άσχετος δε φαίνεται, και φυσικά για το βίντεο!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  10. Πωπω! Είναι από τα βιβλία που μου αρέσει να διαβάζω.
    Το προηγούμενο του Καλπούζου, Σέρρα , με μαγεψε κσι είμαι σίγουρη και γι'αυτό.
    Θα φροντίσω να το προσθέσω στη ντάνα των βιβλίων που θα παρω μαζί μου το καλοκαίρι.
    Συνέχισε να μας προτείνεις βιβλία Μαράκι μου.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ θα προσθέσω τη Σέρρα και όχι μόνο στη δική μου ντάνα!
      Σε ευχαριστώ πολύ Ρένα μου!
      Κι εσύ να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  11. ένα εξαιρετικό βιβλίο, μαζί με αυτό της λύρας, από ένα υπέροχο συγγραφεα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Υπέροχο φαίνεται και μπήκε στη λίστα σίγουρα. Είσαι αστέρι στις βιβλιοπαρουσιάσεις-και πού δεν είσαι θα μου πεις- με κάνεις να θέλω να βγω στα βιβλιοπωλεία τώρα.
    Να σαικαλά και σ'ευχαριστώ γι αυτές τις προτάσεις βιβλίων
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άννα μου, σε ευχαριστώ πάρα πολύ!
      Είμαι σίγουρη ότι θα το απολαύσεις!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  13. Κεντρίζεις το ενδιαφέρον με την προσεγμένη παρουσίασή σου.
    Στα υπόψιν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι, γιατί πραγματικά το βιβλίο είναι εξαιρετικό!
      Να είσαι καλά!

      Διαγραφή