Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2018

Πόσο θα ζήσεις ακόμα, γιαγιά; Άλκη Ζέη


Με μια ερώτηση ξεκινά το βιβλίο που γίνεται ταξίδι ζωής.
Γεμάτο αυτοβιογραφικές διηγήσεις, μα και με διηγήματα μυθοπλασίας, που θα μπορούσαν να είχαν συμβεί πραγματικά, όπως λέει η συγγραφέας, είναι γεμάτο αναμνήσεις.
Το κοριτσάκι που ξεκίνησε να γράφει με "Μολύβι φάμπερ νούμερο 2", έγινε μια μεγάλη συγγραφέας και οι αναμνήσεις της πολύτιμα μαθήματα ιστορίας.  

Η Άλκη Ζέη δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Μιλάνε γι' αυτή τα βιβλία της. 
Και μπορεί το παζλ της ζωής της να έχει πολλά κομμάτια, αλλά ενώνονται με συνέπεια και ειλικρίνεια και δεν μπορούν παρά να αφήσουν άφωνο τον αναγνώστη για όσα εκείνη έζησε,  κατοχή, αντίσταση, εξορία, αλλά και για όσους σημαντικούς ανθρώπους γνώρισε.

Ευ-Πο; Λυ-Πο; 
Ποιος δεν ξέρει τη συνθηματική αυτή ερώτηση από το "Καπλάνι της βιτρίνας", το πρώτο της βιβλίο που υπήρξε σταθμός στην παιδική λογοτεχνία;
Δηλώνω υπεύθυνα Ευ-Πο μετά και την ανάγνωση του "Πόσο θα ζήσεις ακόμα γιαγιά;". 



Και για να ενωθεί σωστά το παζλ είναι κατά τη γνώμη μου απαραίτητη και η ανάγνωση του "Με μολύβι φάμπερ νούμερο δύο" που αφηγείται τα πρώτα 25 χρόνια της ζωής της.
Γιατί, ποιος δε θέλει να μάθει τα πάντα για τη συγγραφέα που χωρίς να γίνεται διδακτική δίνει στους αναγνώστες και ιδιαίτερα στα παιδιά την ευκαιρία να μπορούν να καταλαβαίνουν και να κρίνουν,  χωρίς να παίρνουν μασημένο το "ηθικό δίδαγμα" που λέγαμε κάποτε, αλλά και να αντλούν από το έργο της σπουδαίες ιστορικές πληροφορίες, ζώντας ταυτόχρονα μια μοναδική αναγνωστική εμπειρία;


Η Άλκη Ζέη ήταν φίλη με τη Ζωρζ Σαρή και η θείτσα που αναφέρεται στο παρακάτω απόσπασμα δεν είναι άλλη από τη Διδώ Σωτηρίου.

"..- Ζωρζ, μήπως βιαστήκαμε να γυρίσουμε; Μήπως η θείτσα έχει δίκιο που της μυρίζει δικτατορία;
Η Ζωρζ με σφίγγει να με σκάσει.
- Αυτό να μην το ξαναπείς. Τώρα που σε ξαναβρήκα δεν έχεις να ξαναπάς πουθενά.
Πού να ξέραμε...
Όπως το είπε η θείτσα, όχι μόνο μύρισε αλλά άνθισε η δικτατορία.

Εμείς αυτοεξόριστοι στο Παρίσι, η Έλλη στη Γυάρο και η θείτσα ν' αφήνει πάλι τα γραφτά της, να νοιάζεται για τον Νίκο, να τρέχει να στείλει δέματα στην Έλλη κι άλλα πολλά κι άλλα πολλά...."
Πόσο θα ζήσεις ακόμα, γιαγιά; σελ.88


Στο κολάζ παρακάτω παραθέτω κάποιες φωτογραφίες κι από τα δυο βιβλία, καθώς και στα δυο υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό.



Με μολύβι φάμπερ νούμερο δυο
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Σελίδες:  392
Ημερομηνία Έκδοσης:  01/01/2013

Πόσο θα ζήσεις ακόμα γιαγιά;
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Σελίδες:  328
Ημερομηνία Έκδοσης:  05/10/2017


27 σχόλια:

  1. Είναι στη λίστα επιθυμιών μου η ανάγνωση και των δύο!
    Μόνο που φοβάμαι ότι θα μείνουν στη λίστα αρκετό καιρό ακόμα!
    Δεν ξέρω πώς τα καταφέρνω και δεν προλαβαίνω! Κάτι η δουλειά στην εφημερίδα (ναι, ξανάπιασα δουλειά), κάτι η φροντίδα της μητρός, κάτι που από προχθές η μέλλουσα νύφη μου με τραβολογάει και κοιτάμε νυφικά (από τώρα για τον Ιούνιο, πολύ νωρίς δεν είναι;), κάτι τα οικιακά, κάτι οι βλογοβόλτες, βάλε και κάτι σειρές και κάτι ταινίες που κατεβάζω και μετά θέλω να τις δω κιόλας, ε, πολύ θέλει ο άνθρωπος να μην του μένει χρόνος για διάβασμα; Όχι.
    Αλλά κάποια στιγμή θα τα διαβάσω! Πού θα μου πάει;
    Κίσιζ Μεμαρία και καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ αυτές οι λίστες...μόνο μεγαλώνουν!
      Πού να τα προλάβουμε όλα!
      Αλλά μου είπες και δυο ευχάριστα...πως ξανάπιασες δουλειά και πως κοιτάτε νυφικά! Η ώρα η καλή!!
      Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  2. Ε την αγαπώ! Ελπίζω να ζήσει 150 χρόνια ακόμα, και να συνεχίζει να γράφει πάντα. ΕΥ.ΠΟ. όποτε πέφτω πάνω της! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μαρία μου, επειδή έχασα πρόσφατα τη γιαγιά μου, νομίζω θα με συγχωρέσεις που δεν μπορώ να διαβάσω το βιβλίο που προτείνεις. Ούτε όσα έγραψες δεν διάβασα καλά-καλά γιατί, όπως καταλαβαίνεις, είναι νωπός ακόμη ο χαμός της και πονάει. Θα περάσω στην επόμενη ανάρτησή σου για πιο όμορφα σχόλια, ΟΚ? Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συλλυπητήρια Μία μου!
      Να ζήσεις να τη θυμάσαι!
      Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  4. Δεν έχει τύχει να διαβάσω κανένα βιβλίο της και πρέπει να επανορθώσω σύντομα!!!!
    Πολύ ωραία η παρουσίαση σου Μαρία μου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ποτέ δεν είναι αργά!
      Σε ευχαριστώ πολύ Μαριάννα μου!
      Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  5. Είμαι φανατική και τα έχω διαβάσει όλα τα βιβλία της..... τη λατρεύω !!!!!!!
    Μπράβο για την αφιέρωση !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε νιώθω απόλυτα και σ' ευχαριστώ πολύ!
      Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  6. Δεν το εχω διαβάσει ακομα,αλλά όπως και να το κάνουμε,ειναι Αλκη Ζέη,κι αυτό μου αρκει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολυ όμορφη η παρουσίαση σου!
    Υπέροχα και τα δυο βιβλία!
    Καλη εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ακόμα δεν έχω πάρει το τελευταίο της βιβλίο. Τα υπόλοιπα, έχουν διαβαστεί δις.
    Επίσης Μαρία μου, είναι πολύ αξιόλογη κι η ταινία-αφιέρωμα: "Ο μεγάλος περίπατος της Άλκης".
    Υπέροχη παρουσίαση για μια μοναδική γυναίκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω ναι, είναι πολύ αξιόλογη φαντάζομαι, αλλά μόνο τρέιλερ έχω δει προς το παρόν!
      Δεν το ανέφερα γιατί υπάρχει και στη σελίδα που δίνω στην αρχή!
      Σε ευχαριστώ πολύ Μαρία μου!
      Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  9. Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ!
      Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  10. Μαρία, μια ακόμα φορά η βιβλιοπρότασή σου υπέροχη. Και εδώ ένα κάτι παραπάνω. Δεν έχω διαβάσει κανένα της βιβλίο αλλά νιώθω την ατμόσφαιρα.
    Υ.Γ. Έχω ήδη ξεκινήσει την ανάγνωση του "Divisadero".
    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Από τις μοναδικές και αξεπέραστες προσωπικότητες!

    Το καινούργιο της δεν το έχω διαβάσει ακόμα, το μολύβι φάμπερ νούμερ δύο υπέροχο!
    Όταν διαβάζω βιβλία της Ζέη και της Ζωρζ Σαρή μόνο Ευ-Πο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα μου το ξέρω πως την αγαπάς πολύ!
      Θυμάμαι είχες κάνει κάποτε μια εξαιρετική παρουσίαση για το Καπλάνι της βιτρίνας!
      Καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  12. Πολλές φορές έχω πει να αγοράσω κάποιο βιβλίο της αλλά πάντα κάποιο άλλο προκύπτει και το αφήνω για αργότερα.
    Είναι τόσα πολλά τα βιβλία που δεν έχω διαβάσει ακόμα...
    Φοβάμαι δε μου φτάνει μια ζωή!

    Φιλάκια πολλά:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πες το ψέματα! Μια ζωή δε φτάνει πραγματικά για να τα διαβάσουμε όλα!
      Εύχομαι να τη γνωρίσεις γρήγορα. Αξίζει πραγματικά!
      Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  13. Πολύ μικρή μπέρδευα Σαρή και Ζέη! Γρήγορα τις ξεχώρισα όμως! Έχω μεγαλύτερη αδυναμία στα βιβλία της Ζωρζ Σαρή, αλλά, εκτός από τελευταίο, έχω διαβάσει όλα της Άλκης Ζέη. Και είναι όλα ένα ταξίδι μοναδικό! Ιστορίες που κυλούν αβίαστα και σε κάνουν ένα γύρο τη ζωή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πόσο μοιάζουμε! Όταν ήμουν μικρή υπήρξε ένα διάστημα που στο μυαλό μου ήταν οι δυο τους ένα!
      Τελικά να που είχε κι αυτό μια λογική, αν αναλογιστούμε πόσο φίλες ήταν!
      Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

      Διαγραφή
  14. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    หนังบู๊

    ΑπάντησηΔιαγραφή