Παρασκευή 8 Ιουνίου 2018

Άγριο τριαντάφυλλο


Σήμερα πρόσεξα ότι οι αγριοτριανταφυλλιές δεν έχουν πια άνθη. Πότε ήταν που γέμιζαν τους θάμνους με τη λευκή τους κομψότητα ξελογιάζοντας τις μέλισσες
Λίγες μόλις μέρες πριν δεν ήταν που έκοψα εκείνα που έμελλαν να γίνουν τα τελευταία αυτού του καλοκαιριού;
Δεν θα 'πρεπε να συνεχίσουν να ανθίζουν μέχρι να βγει ο μήνας;
Μα όλα, σα να τρέχουν γρηγορότερα αυτό το καλοκαίρι.  Λες και βιάζεται να κλείσει τους λογαριασμούς του με την άνοιξη ο Ιούνιος για να κυλήσει, να φύγει κι αυτός, γρήγορα γρήγορα όπως ήρθε και ήσυχος ότι τα τακτοποίησε όλα.
Αδικαιολόγητη βιασύνη, απερίσκεπτη.
Διώχνει τα άνθη, σπρώχνει τις μέρες, στριμώχνει τον χρόνο.












Αγριοτριανταφυλλιά Rosa canina
Επιστημονική ονομασία: Rosa canina L.

Συνώνυμα: Rosa balsamica Besser, Rosa caesia Sm., Rosa corymbifera Borkh., Rosa dumalis Bechst., Rosa montana Chaix, Rosa stylosa Desv., Rosa subcanina (Christ) Vuk., Rosa subcollina (Christ) Vuk., Rosa × irregularis Déségl. & Guillon

Κοινές ονομασίες: Κυνόροδο, Σκυλοτριανταφυλλιά

Βιότοπος, περιγραφή:

Η αγριοτριανταφυλλιά ανήκει στην οικογένεια των Ροδανθών (Rosaceae) είναι θάμνος αυτοφυής, πολυετής, φυλλοβόλος, πολύκλαδος, αγκαθωτός που φτάνει έως και τα 3 μέτρα ύψος, οι βλαστοί είναι καλυμμένα με μικρά, αιχμηρά, αγκάθια.

Τα φύλλα της είναι μικρά, λεία, οδοντωτά πτεροειδή, με 5-7 φυλλάρια..

Τα άνθη έχουν χρώμα κυρίως ρόδινο ή λευκό, είναι πτεροειδή, 5 πέταλα και ανθίζει την άνοιξη.

Ο καρπός της είναι οβάλ κόκκινο-πορτοκαλί, με πολλούς σπόρους στο κέντρο που βρίσκονται ανάμεσα σε πολλές τριχούλες, ωριμάζει το φθινόπωρο σε δεύτερης χρονιάς βλαστούς.

Τη Rosa canina τη συναντάμε σε πλαγιές σε ξέφωτα δασών, σε ηλιόλουστες περιοχές, σε χαράδρες, σε ρυάκια, σε ποτάμια, σε πλαγιές ή ως φυσικό φράχτη ανάμεσα σε χωράφια.
Πηγή πληροφοριών:agriamanitaria

31 σχόλια:

  1. Καλησπέρα στις ροδοομορφιές! Πολύ ωραία και τα τριανταφυλλάκια - όχι τόσο και το όνομά τους, που, βέβαια, το αγνοούσα-, όπως και οι φωτογραφίες σου.. Και, αχ, πόσο γρήγορα τα άνθη γίνονται λουλούδια και μετά τίποτα..Να και ένα καβαφικό σχόλιο πάνω σ' αυτό:..

    Απ' τες εννιά
    Δώδεκα και μισή. Γρήγορα πέρασεν η ώρα
    απ’ τες εννιά που άναψα την λάμπα,
    και κάθισα εδώ. Κάθουμουν χωρίς να διαβάζω,
    και χωρίς να μιλώ. Με ποιόνα να μιλήσω
    κατάμονος μέσα στο σπίτι αυτό.

    Το είδωλον του νέου σώματός μου,
    απ’ τες εννιά που άναψα την λάμπα,
    ήλθε και με ηύρε και με θύμισε
    κλειστές κάμαρες αρωματισμένες,
    και περασμένην ηδονή— τι τολμηρή ηδονή!
    Κ’ επίσης μ’ έφερε στα μάτια εμπρός,
    δρόμους που τώρα έγιναν αγνώριστοι,
    κέντρα γεμάτα κίνησι που τέλεψαν,
    και θέατρα και καφενεία που ήσαν μια φορά.

    Το είδωλον του νέου σώματός μου
    ήλθε και μ’ έφερε και τα λυπητερά·
    πένθη της οικογένειας, χωρισμοί,
    αισθήματα δικών μου, αισθήματα
    των πεθαμένων τόσο λίγο εκτιμηθέντα.

    Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασεν η ώρα.
    Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασαν τα χρόνια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω, σε ευχαριστώ πάρα πολύ!!
      Πολύ μου άρεσε το καβαφικό σχόλιο!

      Πάντως έχει και συνέχεια! Μπορεί τα άνθη να είναι πια παρελθόν, αλλά θα δέσουν οι καρποί. Ελπίζω μόνο να μη βιαστούν κι αυτοί φέτος, γιατί όπως δείχνουν και οι τελευταίες φωτογραφίες στολίζω τα βάζα μου με αυτούς τα Χριστούγεννα!
      Κοντός ψαλμός...καλά δεν είναι και τόσο κοντός, αφού μέχρι τα Χριστούγεννα έχουμε ακόμα χρόνο, αλλά θα δούμε αν η βιασύνη ήταν παροδική!

      Διαγραφή
  2. Όμορφα τριαντάφυλλα και ναι ο Ιούνης βιάζεται γενικά βιάζονται οι μέρες να κυλήσουν. Δεν εξηγείται αλλιώς!
    Όμορφες φωτογραφίες όπως πάντα
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πότε πέρασε σχεδόν ο μισός Ιούνης, ούτε που κατάλαβα!
      Σε ευχαριστώ πολύ!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  3. Αυτό παρατηρώ και εγώ Μαρία μου.
    Έχουμε τρελάνει και αρρωστήσει τη φύση. Βλέπω π.χ. στον κήπο τα ....χρυσάνθεμα. Είναι δυνατόν να ανθίζουν τώρα τα χρυσάνθεμα ; δεν ξέρω.
    Μετά βλέπω και τα άλλα λουλούδια, παράξενα όλα τελικά.
    Σαν να βιάζονται, καθώς λες, όλα.
    Κρίμα, κρίμα πραγματικά γιατί στα σωστά της η φύση χαίρεται αργά την κάθε της στιγμή.
    Τα φιλιά μου Μαρία με τις υπέροχες εικόνες σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εχω αδυναμία στα χρυσάνθεμα γιατί τα αγαπούσε πολύ η γιαγιά μου.
      Ανθίζουν από τώρα;..
      Πολύ στενοχωριέμαι Γιάννη μου.
      Την τρελάναμε την φύση!!

      Διαγραφή
    2. Εντάξει, τα χρυσάνθεμα, τουλάχιστον κάποιες ποικιλίες τους ανθίζουν δυο φορές το χρόνο...οπότε κανονικά το πάνε αυτά προς το παρόν!
      Η φύση αργά την χαίρεται την κάθε της στιγμή, εμείς δεν προλαβαίνουμε να τα χαρούμε όλα τόσο γρήγορα που τρέχει ο χρόνος!

      Σε ευχαριστώ πολύ Γιάννη μου!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  4. Αχ, ναί! Τι κρίμα που σταμάτησαν κι όλας να ανθίζουν! Ευτυχώς που πρόλαβες Μαρία μου και τις φωτογράφισες πάνω στο απόγειο της δόξας τους!!! Υπέροχα τα κοντινά σου πλάνα!!!
    Και του χρόνου!
    Φιλιά και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διάλεξα και κάποιες παλιότερες φωτογραφίες για να έχω κάμποσο υλικό! χαχα!
      Σε ευχαριστώ πολύ Μαριάννα μου!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  5. Καλημέρα Μαρία μου....τι ομορφιές
    Πραγματικά η φύση έχει χάσει την κανονική της ροή
    Μπουμπούκιασαν και σε εμένα τα χρυσάνθεμα όπως αναφέρει
    κι ο Γιάννης παραπάνω!!!!

    Σε φιλώ πολύ ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι πολλές βροχές μάλλον ευθύνονται για τα τριαντάφυλλα, για το χρόνο που φεύγει τόσο γρήγορα ψάχνομαι εγώ...χαχα!
      Είπα και στον Γιάννη ότι δεν είναι παράξενο να μπουμπουκιάζουν τα χρυσάνθεμα τέτοια εποχή...κάποιες ποικιλίες ανθίζουν και καλοκαίρι!

      Φιλιά πολλά!♥♥♥

      Διαγραφή
  6. Πολύ όμορφα τα τριαντάφυλλα!!
    Και πολύ κατατοπιστικό το κείμενο, δεν τα γνώριζα όλα αυτά.
    Κάτι δεν πάει καλά, έχεις δίκιο.
    Το βλέπω στα δέντρα του κήπου μου.
    Τα λεμόνια άργησαν να κιτρινίσουν, έγιναν όλα μαζί και πέφτουν.
    Οι βερικοκιές άργησαν, τα βερίκοκα έγιναν όλα μαζί (σε δυο μέρες κυριολεκτικά!) όσα πρόλαβα έδωσα και έφαγα.
    Τα υπόλοιπα (τα περισσότερα δηλαδή)χάλασαν έπεσαν και μυρίζουν άσχημα, φώναξα τον κηπουρό να τα μαζέψει, να τα πετάξει.
    Δεν ξέρω τι φταίει και όλα βιάζονται τόσο πολύ!
    Εχω αγχωθεί κι εγώ για τις μέρες, το χρόνο που περνά πριν το καταλάβω, πριν προλάβω...

    Φιλάκια Μαρία μου:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ!
      Μπορεί φέτος λόγω των πολλών βροχών, αλλά και της ζέστης που ήρθε πιο απότομα από άλλες χρονιές να είχαν μια πρωιμότητα οι καρποί, αλλά η φύση τον βρίσκει πάλι το ρυθμό της, ενώ εμείς ψάχνουμε να βρούμε τον χρόνο που περνά όλο και πιο βιαστικά!

      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  7. Κάθε εποχή έχει τις ο ομορφιές της και ας μη ψάχνουμε να βρούμε το πώς και το γιατί στη φύση!
    Καιρό είχα να έρθω να "κλέψω" ένα λουλουδάκι για να ανανεώσω την φωτό στην επιφάνεια εργασίας μου, το πρόβλημα, ποιο να πρωτοδιαλέξω!!!

    ΑΦιλάκια πολύ καλοκαιρινά Μαρία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια χαρά τα πάει η φύση, δεν ανησυχώ γι΄αυτή...ανησυχώ που μου φαίνεται ότι περνάει ο χρόνος όλο και πιο γρήγορα...μεγαλώνω, τι να πω! χαχα!

      Φιλιά πολλά και σε ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  8. Πολύ όμορφα τα άγρια τριαντάφυλλα . Ίσα που πρόλαβε και τα φωτογραφισες, βιάστηκα να μαραθούν. Είναι ευαίσθητα να ξέρεις,θελουν δροσιά και καθαρό αέρα!!! !Όχι σκόνη από την Αφρική. Έχει αλλάξει πολύ το κλίμα μας. Όσο για το χρόνο που περνά και χάνεται τι να πω ,πάντα έτσι ήταν. Περνούν οι μερες σαν νερό, τα χρόνια σαν διαβάτες, έλεγε η μαμά μου!!! Να είσαι καλά!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτά πάντως ήταν όλα του αγρού και του κάμπου! Άλλα φωτογραφημένα τώρα, άλλα άλλες χρονιές...έβαλα κάποιες παλιότερες λήψεις που ξεχωρίζω!
      Πάντως στη γλάστρα μου μεγαλώνει ένα, που το είχα βρει τοσοδούλι την άνοιξη και το υιοθέτησα κι ευελπιστώ ότι του χρόνου θα έχω και δική μου "παραγωγή"...

      Σαν διαβάτες...πόσο σωστό αυτό για τα χρόνια!
      Σε ευχαριστώ Μεταξία μου...κι εσύ να είσαι καλά!

      Διαγραφή
  9. Καλημέρα Μαρία. Πολύ όμορφο το «Μα όλα, σα να τρέχουν γρηγορότερα αυτό το καλοκαίρι. Λες και βιάζεται να κλείσει τους λογαριασμούς του με την άνοιξη ο Ιούνιος για να κυλήσει, να φύγει κι αυτός, γρήγορα γρήγορα όπως ήρθε και ήσυχος ότι τα τακτοποίησε όλα. Αδικαιολόγητη βιασύνη, απερίσκεπτη. Διώχνει τα άνθη, σπρώχνει τις μέρες, στριμώχνει τον χρόνο.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. "Μύρισα" τις αγριο - τριανταφυλλιές σου που τόσο όμορφα φωτογράφισες, διάβασα το συνοδευτικό σου κείμενο και μελαγχόλησα λιγάκι, για μια στιγμή, επειδή σκέφτηκα πόσο δίκαιο έχεις. Μετά είδα τον ήλιο έξω από το παράθυρό μου και θυμήθηκα πως τώρα που τον έχουμε ακόμη, ας τον χαρούμε. Και βγήκα μια βόλτα.
    Και συνυπογράφω το σχόλιο του Yannis Tzitzikas πιο πάνω.
    Όμορφη Κυριακή Μαρία μου.
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Μαρία μου!
      Να είσαι καλά!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  11. Εδώ βγήκαν τα καρπούζια απ' τον Μάρτιο, παλιά φυτεύανε τους σπόρους στο τέλος της άνοιξης, τι να πω; Στην εποχή που αποθεώνεται η ταχύτητα, έχουμε χάσει το μέτρο και πάμε κόντρα ακόμα και στη φύση. Κυνηγάμε το μέλλον και χάνουμε το παρόν. Πάντως στις φωτογραφίες σου, ακόμα και στη μαραμένη τους έκδοση, είναι ένα θαυμάσιο κάδρο. Εύλογες οι ανησυχίες σου Μαρία μου και έχουν αξία από έναν άνθρωπο που παρατηρεί τη φύση και καταγράφει αυτές τις αλλαγές. Γιατί εμείς εδώ στα τσιμέντα, κοιμόμαστε μακαρίως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι γεγονός ότι ο άνθρωπος προσπαθεί να φέρει τη φύση στα μέτρα του, αλλά δεν με ανησυχεί και τόσο αυτό, γιατί η φύση πάντα ξέρει καλύτερα από τον άνθρωπο...ανησυχώ λίγο όμως που νομίζω ότι ο καιρός κυλάει όλο και πιο γρήγορα και δεν προλαβαίνω να χαρώ όσα θέλω. Να κοντεύει να φύγει ο Ιούνιος και σχεδόν δεν τον πήρα χαμπάρι...μάλλον πρέπει να πάρω άδεια...χαχα!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  12. Αν και ο χρόνος κυλά αδυσώπητος, οι εικόνες σου και ο λόγος σου βάλσαμο ψυχής!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Απίστευτη ομορφιά, αλλά τόσο ευαίσθητη κι εφημερη!..
    Αυτός ο χρόνος που τρεχει τρομάζει μονάχα εμάς, μάλλον. Όλα τ' αλλα πλάσματα μοιαζουν να μη νοιάζονται κι ισως κάνουν καλά. Ας αφησουμε κι εμείς το μέτρημα κι απολαύσουμε τις στιγμές που μας χαρίζονται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πρόλαβες όμως κι έβγαλες πανέμορφες φωτογραφίες, όπως πάντα! Και του χρόνου! Πολλά φιλιά ✿✿

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Τι όμορφες φωτογραφίες Μαρία. Κι εγώ νιώθω τον Ιούνιο να τρέχει και δε φτάνει με άγχωσε, έκλεψε και τα άνθη της τριανταφυλλιάς. Ευτυχώς που πρόλαβες να τα φωτογραφίσεις και τα καμαρώσαμε.
    Φιλί γλυκό 😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ακριβως Μαρία μου η φυση ξερει τι κανει όπως και ο χρονος μας το διχνουν καθαρα οι υπεροχες φωγραφιες σου απο την ομορφια στον μαρασμό.. ο κυκλος της ζωής ακομα και στην φυση..
    Τουλαχιστον φιλη μου ας απολαμβανουμε την καθε μερα μας και τιςομορφες στιγμες που μας χαριζει.
    Να είσαι καλα και ν απερνας ακομα καλύτερα κσλο καλοκαιρι.. φιλακιααα.!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή